18 augustus 2017
Onderwerpen: ZZP MKB Advies Tips

Informatie aanleveren met één inlogcode

Vanaf 1 oktober kunnen organisaties met één inlogcode informatie aanleveren bij verschillende overheidsinstanties, waaronder Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV), Belastingdienst en Kamer van Koophandel (KVK). Organisaties en bedrijven kunnen in de periode vanaf oktober 2017 tot en met 2018 overstappen op eHerkenning. Elke organisatie zal de overstap moeten maken, omdat bestaande inlogmethoden volgens de intentieovereenkomst op termijn verdwijnen. 

Standaard inlogmethode

Volgens de intentieovereenkomst wordt eHerkenning op den duur de standaard inlogmethode voor:

  • het doen van btw-aangifte; 
  • de ontslagaanvragen bij UWV;
  • de verzuimmeldingen bij UWV; 
  • wijzigingen in het handelsregister; 
  • de voertuigoverschrijvingen van de auto’s van de zaak bij de Rijksdienst voor Werkverkeer.

Nog geen wettelijke afdwingbare basis 

De overstap op eHerkenning kan volgens het ministerie van Economische Zaken nog niet wettelijk worden afgedwongen. De inhoud en de ingangsdatum van een verplichte overstap op eHerkenning zijn nog niet definitief. 

Geen lijst met gebruikersnamen en wachtwoorden

Uit de consultatieversie van de Wet generieke digitale infrastructuur (GDI) blijkt dat de toepassing van eHerkenning in de toekomst verplicht zal worden gesteld. De intentieovereenkomst loopt op deze nieuwe wetgeving vooruit en is bedoeld om te zorgen dat organisaties via eHerkenning kunnen inloggen op overheidswebsites. Dit zorgt tevens ook voor een administratieve lastenverlichting, want organisaties hebben nu vaak een hele lijst met gebruikersnamen en wachtwoorden

Bron: Rendement

Terug